eparagony.pl

e-paragony fiskalne w ESOTIQ : sklep samoobsługowy

Case study ESOTIQ: eparagony w modelu samoobsługowym

Case study ESOTIQ: eparagony w modelu samoobsługowym

Marka Esotiq niedawno zaskoczyła polską branżę mody, otwierając pierwszy flagowy sklep autonomiczny. Ścieżka zakupowa jest całkowicie cyfrowa, włącznie z rozliczeniem transakcji – klient natychmiast po płatności otrzymuje paragon elektroniczny. To pierwsze w Polsce wdrożenie eparagonów w modelu samoobsługowym.

Kontekst. Czy e-paragon w sprzedaży samoobsługowej to must-have?

W Esotiq od dłuższego czasu zastanawiano się, w jaki sposób przetestować technologię RFID w sklepach stacjonarnych. Na podstawie analiz trendów oraz doświadczeń pandemii firma zdecydowała się stworzyć od zera koncept autonomiczny, wykorzystujący najświeższe nowinki technologiczne w zakresie designu i elektroniki.

W ten sposób powstał flagowy concept store w warszawskim Blue City, w którym każdy element ścieżki zakupowej klienta jest cyfrową innowacją. Włączając w to rozliczanie transakcji, gdzie natychmiast po bezdotykowej płatności nabywca otrzymuje paragon elektroniczny na swój telefon.

– W tak innowacyjnym projekcie jak nasz sklep autonomiczny nie było w ogóle miejsca na tradycyjne dowody zakupu – drukowanie paragonów zwyczajnie mijałoby się z celem, i to nie tylko estetyczno-wizerunkowym, ale także praktycznym. Według mnie w rozwoju konceptów samoobsługowych i autonomicznych kluczowa jest prostota, co oznacza maksymalne ograniczanie czynności i elementów, z którymi klient ma do czynienia. E-paragon naturalnie stał się obowiązkowym uzupełnieniem tego projektu – komentuje Grzegorz Laskowski, dyrektor projektu w Esotiq.

Wdrożenie i uruchomienie eparagonów w Esotiq

Aby zbudować od zera system IT obsługujący sprzedaż self-service, firma Esotiq stworzyła nowy zespół deweloperski, z którym jako eparagony.pl prowadziliśmy konsultacje techniczne i UX-owe.

Zespół Estotiq wpiął usługę eparagonów w system backendowy (zarządzający sklepem), komunikujący się bezpośrednio z systemem magazynowym. HUB eparagony.pl łączy się także z drukarkami fiskalnymi sklepów, które są niewidoczne dla kupującego.

E-paragony a korzyści wewnętrzne

Marka skorzystała na eparagonach nie tylko praktycznie, ale także ekonomicznie. Zespół Esotiq wskazał 4 grupy przewag i korzyści, którymi wyróżnia się paragon elektroniczny w porównaniu do tradycyjnego paragonu:

1. E-paragon a korzyści biznesowe

a. Niższe koszty urządzeń fiskalnych

Dzięki eparagonom na 3 stanowiska sprzedażowe obecnie wystarcza 1 drukarka fiskalna (+ 1 w zapasie). W standardowym modelu (paragon papierowy) firma musiałaby posiadać 4 drukarki.


Stąd eparagony obniżyły koszty:


I. zakupu drukarek fiskalnych i ich późniejszej wymiany


II. montażu urządzeń


III. utrzymania sprzętu fiskalnego, m.in. dzięki oszczędności na papierze, energii, kosztach serwisu i napraw czy czasie pracy poświęcanego na jego obsługę.


b. Niższe koszty zatrudnienia

Docelowo, po etapie pilotażowym, ilość zatrudnionych osób w sklepie autonomicznym ma być znacząco niższa w porównaniu do tradycyjnego modelu sklepu.

2. Eparagony a prostota utrzymania

Dzięki eparagonom obsługa sklepu nie musi na bieżąco zajmować się urządzeniami fiskalnymi (m.in. drukować paragonów, wymieniać papieru w drukarce lub stale monitorować, czy z urządzeniem wszystko jest w porządku). W dodatku klienci nie zostawiają po sobie żadnych papierów, więc pracownikom łatwiej zachować porządek w sklepie.

Rozliczanie transakcji z eparagonem stało się banalnie proste dla obu stron transakcji: całkowicie automatyczne i nie wymagające udziału obsługi.

3. Eparagon a wygoda dla klienta

Eparagon dla klienta to czysta wygoda: rozliczenie transakcji z eparagonem jest kilkukrotnie szybsze w porównaniu do klasycznego modelu z paragonem do druku. W dodatku w przypadku zwrotu czy reklamacji kupujący ma bardzo łatwy dostęp do elektronicznego dowodu zakupu – eparagon się nie zniszczy, nie zgubi i jest zawsze dostępny.

4. E-paragon a korzyści estetyczne

Dzięki eparagonom przy stanowiskach sprzedaży (ekranach samoobsługowych) nie widać urządzeń fiskalnych. Papierowe paragony nie są drukowane, więc nie są też rozrzucone po sklepie; nie ma także potrzeby ustawiania śmietników do ich wyrzucania. Sklep pozostaje „czysty”, zachowując swój nowoczesny charakter.

Jak działa e-paragon w Esotiq? Ścieżka klienta

Po wyborze produktów w sklepie autonomicznym Esotiq kupujący:

  1. Zatwierdza produkty na ekranie samoobsługowym
  2. Wpisuje jedną ze swoich danych: numer telefonu lub adres e-mail, aby po transakcji otrzymać eparagon
  3. Dokonuje płatności kartą na terminalu wbudowanym bezpośrednio w ekran samoobsługowy
  4. Natychmiast po płatności otrzymuje eparagon w postaci unikatowego linka (w wiadomości SMS lub na maila).

Reakcje klientów ns eparagony

– Opinie klientek są bardzo pozytywne. Największą wartością, jaką niesie dla nich eparagon jest wygoda w odszukiwaniu dowodów zakupu z przeszłych zakupów. Wreszcie możemy nauczyć naszych klientów, że „trzymanie paragonu w portfelu” na potencjalną reklamację jest zbędne, bo eparagon jest dostępny w każdym momencie – komentuje Grzegorz Laskowski.

Według wstępnych analiz zespołu Esotiq klienci cenią eparagon zwłaszcza za to, że:

  • jest prosty i wygodny w użytkowaniu – nie zmienia dotychczasowych przyzwyczajeń zakupowych
  • przyspiesza obsługę transakcji – klient nie musi czekać na zbędne wydruki, może natychmiast po płatności odejść od punktu sprzedaży
  • ułatwia procesy zwrotów i reklamacji – eparagon jest dostępny pod ręką
  • pozytywnie wspiera działania na rzecz ochrony środowiska

– Co dla nas ważne, wystawianie eparagonów w żaden sposób nie ingeruje w dotychczasową ścieżkę zakupową klienta. Nasz program lojalnościowy i tak zawsze był oparty o numer telefonu, który większość klientek podawała podczas zakupów. Pośrednio eparagon stał się więc dodatkowym atutem tego programu lojalnościowego – dodaje Grzegorz Laskowski.

Spodobał Ci się ten artykuł?
Podziel się nim.