Case study ESOTIQ: eparagony w modelu samoobsługowym
Marka Esotiq niedawno zaskoczyła polską branżę mody, otwierając pierwszy flagowy sklep autonomiczny. Ścieżka zakupowa jest całkowicie cyfrowa, włącznie z rozliczeniem transakcji – klient natychmiast po płatności otrzymuje paragon elektroniczny. To pierwsze w Polsce wdrożenie eparagonów w modelu samoobsługowym.
Kontekst. Czy e-paragon w sprzedaży samoobsługowej to must-have?
W Esotiq od dłuższego czasu zastanawiano się, w jaki sposób przetestować technologię RFID w sklepach stacjonarnych. Na podstawie analiz trendów oraz doświadczeń pandemii firma zdecydowała się stworzyć od zera koncept autonomiczny, wykorzystujący najświeższe nowinki technologiczne w zakresie designu i elektroniki.
W ten sposób powstał flagowy concept store w warszawskim Blue City, w którym każdy element ścieżki zakupowej klienta jest cyfrową innowacją. Włączając w to rozliczanie transakcji, gdzie natychmiast po bezdotykowej płatności nabywca otrzymuje paragon elektroniczny na swój telefon.
– W tak innowacyjnym projekcie jak nasz sklep autonomiczny nie było w ogóle miejsca na tradycyjne dowody zakupu – drukowanie paragonów zwyczajnie mijałoby się z celem, i to nie tylko estetyczno-wizerunkowym, ale także praktycznym. Według mnie w rozwoju konceptów samoobsługowych i autonomicznych kluczowa jest prostota, co oznacza maksymalne ograniczanie czynności i elementów, z którymi klient ma do czynienia. E-paragon naturalnie stał się obowiązkowym uzupełnieniem tego projektu – komentuje Grzegorz Laskowski, dyrektor projektu w Esotiq.
Wdrożenie i uruchomienie eparagonów w Esotiq
Aby zbudować od zera system IT obsługujący sprzedaż self-service, firma Esotiq stworzyła nowy zespół deweloperski, z którym jako eparagony.pl prowadziliśmy konsultacje techniczne i UX-owe.
Zespół Estotiq wpiął usługę eparagonów w system backendowy (zarządzający sklepem), komunikujący się bezpośrednio z systemem magazynowym. HUB eparagony.pl łączy się także z drukarkami fiskalnymi sklepów, które są niewidoczne dla kupującego.
E-paragony a korzyści wewnętrzne
Marka skorzystała na eparagonach nie tylko praktycznie, ale także ekonomicznie. Zespół Esotiq wskazał 4 grupy przewag i korzyści, którymi wyróżnia się paragon elektroniczny w porównaniu do tradycyjnego paragonu:
1. E-paragon a korzyści biznesowe
a. Niższe koszty urządzeń fiskalnych
Dzięki eparagonom na 3 stanowiska sprzedażowe obecnie wystarcza 1 drukarka fiskalna (+ 1 w zapasie). W standardowym modelu (paragon papierowy) firma musiałaby posiadać 4 drukarki.
Stąd eparagony obniżyły koszty:
I. zakupu drukarek fiskalnych i ich późniejszej wymiany
II. montażu urządzeń
III. utrzymania sprzętu fiskalnego, m.in. dzięki oszczędności na papierze, energii, kosztach serwisu i napraw czy czasie pracy poświęcanego na jego obsługę.
b. Niższe koszty zatrudnienia
Docelowo, po etapie pilotażowym, ilość zatrudnionych osób w sklepie autonomicznym ma być znacząco niższa w porównaniu do tradycyjnego modelu sklepu.
2. Eparagony a prostota utrzymania
Dzięki eparagonom obsługa sklepu nie musi na bieżąco zajmować się urządzeniami fiskalnymi (m.in. drukować paragonów, wymieniać papieru w drukarce lub stale monitorować, czy z urządzeniem wszystko jest w porządku). W dodatku klienci nie zostawiają po sobie żadnych papierów, więc pracownikom łatwiej zachować porządek w sklepie. Rozliczanie transakcji z eparagonem stało się banalnie proste dla obu stron transakcji: całkowicie automatyczne i nie wymagające udziału obsługi.
3. Eparagon a wygoda dla klienta
Eparagon dla klienta to czysta wygoda: rozliczenie transakcji z eparagonem jest kilkukrotnie szybsze w porównaniu do klasycznego modelu z paragonem do druku. W dodatku w przypadku zwrotu czy reklamacji kupujący ma bardzo łatwy dostęp do elektronicznego dowodu zakupu – eparagon się nie zniszczy, nie zgubi i jest zawsze dostępny.
4. E-paragon a korzyści estetyczne
Dzięki eparagonom przy stanowiskach sprzedaży (ekranach samoobsługowych) nie widać urządzeń fiskalnych. Papierowe paragony nie są drukowane, więc nie są też rozrzucone po sklepie; nie ma także potrzeby ustawiania śmietników do ich wyrzucania. Sklep pozostaje „czysty”, zachowując swój nowoczesny charakter.
Jak działa e-paragon w Esotiq? Ścieżka klienta
Po wyborze produktów w sklepie autonomicznym Esotiq kupujący:
- Zatwierdza produkty na ekranie samoobsługowym
- Wpisuje jedną ze swoich danych: numer telefonu lub adres e-mail, aby po transakcji otrzymać eparagon
- Dokonuje płatności kartą na terminalu wbudowanym bezpośrednio w ekran samoobsługowy
- Natychmiast po płatności otrzymuje eparagon w postaci unikatowego linka (w wiadomości SMS lub na maila).
Reakcje klientów ns eparagony
– Opinie klientek są bardzo pozytywne. Największą wartością, jaką niesie dla nich eparagon jest wygoda w odszukiwaniu dowodów zakupu z przeszłych zakupów. Wreszcie możemy nauczyć naszych klientów, że „trzymanie paragonu w portfelu” na potencjalną reklamację jest zbędne, bo eparagon jest dostępny w każdym momencie – komentuje Grzegorz Laskowski.
Według wstępnych analiz zespołu Esotiq klienci cenią eparagon zwłaszcza za to, że:
- jest prosty i wygodny w użytkowaniu – nie zmienia dotychczasowych przyzwyczajeń zakupowych
- przyspiesza obsługę transakcji – klient nie musi czekać na zbędne wydruki, może natychmiast po płatności odejść od punktu sprzedaży
- ułatwia procesy zwrotów i reklamacji – eparagon jest dostępny pod ręką
- pozytywnie wspiera działania na rzecz ochrony środowiska
– Co dla nas ważne, wystawianie eparagonów w żaden sposób nie ingeruje w dotychczasową ścieżkę zakupową klienta. Nasz program lojalnościowy i tak zawsze był oparty o numer telefonu, który większość klientek podawała podczas zakupów. Pośrednio eparagon stał się więc dodatkowym atutem tego programu lojalnościowego – dodaje Grzegorz Laskowski.
Skocz do: